Zet ím op!

Van de wayfarer tot het ronde John Lennonmodel. De zonnebril is überhip maar ook noodzakelijk. Wie lief is voor zijn ogen, beschermt ze het hele jaar door.

De duurste en een van de beroemdste zonnebrillen ooit is er één van John Lennon. Een exemplaar zonder glazen, dat in de zomer van 2007 voor 1,1 miljoen dollar werd verkocht via een Amerikaanse veilingsite. Lennon schonk de bril aan Junishi Yore, de tolk die de Beatles in 1966 begeleidde tijdens hun Japanse tour. Na Lennons dood sloopte Yore de karakteristieke ronde glaasjes naar Japans gebruik uit de bril. ,,Zodat hij ook na zijn dood kan blijven zien.’’

De afgelopen decennia groeide de zonnebril uit tot modeaccessoire nummer één. Dolce Gabbana en andere grote modehuizen komen jaarlijks met een nieuwe collectie. Ook groeit het besef dat een zonnebril best trendy, maar vooral goed moet zijn.

Wie lief is voor zijn ogen, beschermt ze bovendien het hele jaar door. Tegen wind, vuil en bovenal de zon. Want die is net zo slecht voor je ogen als voor je huid, zegt Ernest Linneweever, optometrist en opticien uit Wateringen. ,,In Amerika wordt bij het weerbericht een uv-waarschuwing gegeven. Met tips voor kleding en of een zonnebril nodig is. De gemiddelde Nederlander smeert zich wel in als de zon schijnt, maar vergeet die zonnebril.’’

Aan kinderogen wordt al helemaal niet gedacht. ,,Terwijl bij hen het pigment nog niet volledig is ontwikkeld,’’ legt Linneweever uit. ,,De iris, het stukje waar het licht op valt, is poreus en dus gevoelig. Zeker bij Nederlandse kindjes met blond haar en blauwe ogen. Geef als ouder het goede voorbeeld. Dan zet een kind vanzelf zijn eigen bril op.’’

Oogarts Jan-Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam doet er een schepje bovenop. ,,Je hoort een kind niet snel klagen. Daardoor weet je niet wat de zon met hun ogen doet. Dat terwijl die nog 80 jaar mee moeten.’’

De zon kan serieuze oogbeschadigingen veroorzaken. De Faber beschrijft het oog van voor naar achteren. ,,Aan de voorkant zit het hoornvlies met als buitenste laagje het epitheel.’’ Het epitheel kan kapot gaan door op het strand of tijdens de wintersport te veel in de zon te kijken. ,,Het laagje herstelt binnen 24 uur. Maar je krijgt wel last van branderige ogen. Alsof iemand er peper in heeft gesmeerd.’’

De zon kan op lange termijn schade veroorzaken aan de lens, een paar lagen dieper in het oog. Door een overdosis stralen wordt die troebel, met staar als gevolg. ,,Mensen in de tropen krijgen een aantal jaar eerder staar dan mensen hier,’’ zegt oogarts De Faber. ,,Met name onderin het oog. Omdat de zon van boven komt.’’

Nog een laag dieper zit het macula, het centrale deel van het netvlies. Dat is zo groot als een speldenknop en herbergt 90 procent van het gezichtsvermogen. ,,Als je tijdens een zonsverduistering recht in de zon kijkt, kan een brandgat in je netvlies ontstaan. Wanneer dat op het macula is, ben je direct bijna blind.’’ Ook kan geleidelijk schade ontstaan. ,,Dat is maculadegeneratie: veroudering van het netvlies. Dan verlies je dus ook gezichtsvermogen.’’

Andere gevaren voor de ogen zijn huidkanker op de oogleden of een melanoom, een woekerende moedervlek in het oog. ,,Verder kan een pterygium ontstaan. Dan groeit het slijmvlies dat het wit van je ogen bedekt in een driehoekige vorm over het hoornvlies heen. Ook dat komt veel bij mensen uit warme landen voor.’’

Hoeveel Nederlanders ‘zonneschade’ hebben aan hun ogen, wordt niet bijgehouden. De Faber en Linneweever zijn wel overtuigd van een toename. ,,De ozonlaag wordt dunner en de zon schijnt meer en feller,’’ zegt Linneweever.

Maar hoe kom je met al deze waarschuwingen in het achterhoofd nu aan een goede bril? ,,Door bij de aanschaf op te letten of hij volledig beschermt tegen uv-a en uv-b-straling,’’ stelt Linneweever. Daarnaast adviseert hij mensen om naar een erkende opticien te gaan. Die kan precies zien wat nodig is en vragen beantwoorden over de mogelijkheden en nieuwe technische ontwikkelingen.

,,Vroeger had je één bril voor alles. Nu heb je voor allerlei activiteiten andere brillen,’’ weet Dick van der Niet van Not Just Vision, een bedrijf dat opticiens adviseert over trends op brillengebied.

Sporters zijn een goed voorbeeld van een groep waarin verschillende wensen leven. ,,Een wielrenner wil een bril die goed afsluit en beschermt tegen vuil en wind. Terwijl schaatsers een zonnebril dragen om te voorkomen dat hun ogen uitdrogen. Om die reden hebben ook lenzendragers vaak zo’n bril,’’ zegt hij. ,,Vaak hebben schaatsers gele glazen. Omdat je daarmee de kleinste scheurtjes in het ijs ziet. Gele glazen verminderen ook nachtblindheid.’’

Het is onzin om te denken dat een goede bril duur is. ,,Bij een opticien heb je ze vanaf 50 euro,’’ zegt Linneweever. ,,En een kinderbril voor twee tientjes. Ketens als HM en Mexx hebben ook aardige collecties. Koop een bril liever niet op de markt of het strand. Liever géén bril, dan een goedkope zonder uv-bescherming. Die versterkt de werking van het licht op je ogen.’’

Ook kan hij één fabel uit de wereld helpen. Brillenglazen hoeven niet donker te zijn. Sterker, het maakt niet uit of ze pimpelpaars, of zoals het 18.165 dollar kostende exemplaar van Zeiss van 24-karaats goud zijn. Hij toont een sportbril met kleurloze glazen. ,,Die beschermen nét zo goed. Het is maar wat je prettig vindt.’’

Bron: AD.nl zie http://www.ad.nl/diagnose/3342090/Zet_rsquom_op.html

Belangrijk! Dit nieuws is alleen bedoeld als infomatievoorziening en niet bedoeld als commerciele activiteit.

 

 

 

meer nieuws